Tijd voor een cashflow prognose

Je omzet groeit, maar je bankrekening niet? Tijd voor een cashflow prognose

Eindelijk. Je omzet groeit, maar je ziet het niet terug op je bankrekening. Dit probleem komt veel voor bij groeiende mkb’ers en is bijna altijd te herleiden tot een gebrek aan een duidelijke cashflow prognose. WIZE duikt in de meest voorkomende misvattingen bij mkb’ers als het gaat om (te weinig) cashflow.

Winst = cashflow

Veel ondernemers kijken alleen naar hun winst- en verliesrekening, maar winst betekent niet automatisch meer geld op de bank. Winst wordt vaak op papier behaald, terwijl je daadwerkelijke kaspositie afhangt van wanneer betalingen binnenkomen en uitgaan. Een nauwkeurige cashflow prognose houdt rekening met deze timing en helpt je om betalingsproblemen te voorkomen.

Betaal NU!

Het wordt tijd dat je klanten op tijd gaan betalen. Eén van de grootste oorzaken van een lege rekening is: klanten die te laat betalen. Als ondernemer kom je in de knel als je leveranciers en salarissen moet betalen, terwijl je klanten dit niet doen. Verstuur facturen daarom direct, stel duidelijke betaaltermijnen op en overweeg kortingen voor snelle betalers. Dit zorgt voor een stabielere en meer voorspelbare cashflow prognose.

Hoge voorraad

Let op met wat je inkoopt. Geld dat in de voorraad zit, staat niet op je bankrekening. Door een grote hoeveelheid voorraad kan je cashflow vastlopen. Analyseer je verkooppatronen en pas je inkoop hierop aan. Door nauwkeurige planning verbeter je niet alleen je voorraadbeheer maar ook je cashflow prognose.

Pas op met (te snel) investeren

Het kan verleidelijk zijn om extra personeel aan te nemen of te verhuizen naar een groter pand als de omzetten groeien. Maar wanneer je dat snel en ongecontroleerd doet, raakt de bankrekening leeg. Zorg ervoor dat je uitgaven in lijn zijn met je inkomsten. Beoordeel of investeringen zich snel genoeg terugverdienen. Een goede cashflow prognose helpt je te bepalen wanneer het juiste moment is om uit te breiden

Onvoorzien is slecht gezien

Houd altijd een buffer aan voor onvoorziene kosten en neem dit op in je cashflow prognose.. Onvoorziene kosten, zoals reparaties, juridische kwesties of belastingaanslagen, kunnen een grote impact hebben op je kasstroom.  Voorkom onnodige verrassingen en zorg ervoor dat je een percentage overhoudt voor belastingen en een noodfonds.

Groeien als een schip zonder kompas

Tot slot is het belangrijk dat je gestaag en gezond groeit. Dat kan alleen met een gedegen financieel plan. Veel nieuwe klanten is fijn, maar kan je bedrijf het operationeel aan? Maak een financiële strategie met duidelijke cashflowprognoses. Samen met WIZE kun je zo’n plan opstellen en uitvoeren.

Cashflowmanagement

‘Door een grote hoeveelheid voorraad kan je cashflow vastlopen. Analyseer je verkooppatronen en pas je inkoop hierop aan.’

Verstandig handelen

Door verstandig om te gaan met je cashflow, je kosten en je investeringen, blijft er aan het eind van de maand ook geld over voor jouw rekening als ondernemer.

Joris van Unen

WIZE denkt met je mee

Wil je hulp bij je financiële doelen? Neem dan snel contact op met WIZE en ontdek de mogelijkheden.

 

Uitgelicht

Aandelen schenken aan werknemers: bouw samen aan de toekomst van je mkb
Steeds meer mkb-bedrijven kiezen ervoor om aandelen te schenken aan werknemers. Niet alleen omdat het goed voelt om samen te...
Ga naar Werknemers als mede-eigenaar: de kracht van aandelenparticipatie in het mkb
Cashflowmanagement
Ontdek hoe een sterke cashflow prognose jouw mkb helpt groeien. Voorkom financiële verrassingen en neem vandaag nog contact op voor...
Ga naar Verbeter je cashflow prognose en houd je financiën gezond
CFO
Ontdek de voordelen van een parttime CFO voor jouw MKB. Bespaar kosten, optimaliseer je groei en krijg strategisch financieel advies....
Ga naar Zes redenen om een parttime CFO in te schakelen | WIZE
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.